Création d'un troisième type de forum

Feature requests for RetroShare

Création d'un troisième type de forum

Postby Sebmadinina » Sun Jul 20, 2014 2:54 pm

Bonjour amis développeurs,

N'étant pas anglophone, je vais vous proposé une version française et un version anglaise traduite automatiquement, donc ne me tenez pas rigueur si la version traduite n'est pas dans un anglais parfait (si quelqu'un peut améliorer la traduction je l'en remercie d'avance ;) ).

Je ne sais pas si vous êtes connecté à la communauté française, mais celle-ci fait face depuis plusieurs mois à des attaques de trolls sur les forums, dont l'impact commence sérieusement à ce faire ressentir négativement sur la communauté. Je ne peux évaluer le nombre de départs, mais au minimum l'ambiance générale c'est fortement dégradée.

J'en appel à vous pour trouver une solution technique qui permettra aux utilisateurs de pouvoir utiliser RS en pouvant "modérer" à leur niveau les messages sur les forums, sans pour autant "censurer". La différence est très importante, l'utilisateur doit pouvoir filtrer tous les messages qu'il considère comme "indésirables", mais ces messages doivent continuer à circuler via les fichiers cache.

Le principe fondamental étant que tous puissent avoir accès aux messages, mais que chacun soit libre de le laisser visible ou non les messages dans les fils de discutions.

Le deuxième point important est le suivi des interlocuteurs dans une discussion, sur les forums standards (sans authentifications) cela est impossible, donc voici quelques pistes de réflexion qui doivent être débattues qui permettraient d'améliorer Retroshare.

Pour ma part, je pense qu'il faut laisser en l'état les types de forums actuels, standard et avec authentification, et créer un troisième type de forum basé sur ce qui marche déjà très bien le salon de chat et la messagerie. Je propose le nom de "Forum public".

Cahier des charges du nouveau "Forum public" :

1°) Permettre à chaque utilisateurs de pouvoir notifier les messages indésirables :
- But : Filtrer les messages indésirables.
- Solution : En les déplaçant dans un dossier "indésirables" comme dans une messagerie d'e-mail ou en remplaçant le titre du message ou du fil par un message d'avertissement "message indésirable". Il suffirait à l'utilisateur de faire un clic droit sur le message et de le "Marquer comme indésirable", au lieu du titre d'origine il y aura la mention "Message indésirable"
- Solution : En les supprimant du forum (ils ne sont plus visibles pour l'utilisateur mais ils continuent à être envoyé aux autres abonnés du forum via les fichiers cache). Il suffirait à l'utilisateur de faire un clic droit sur le message et de choisir "Ne plus faire apparaître". Il ne sera de fait plus visible dans pour l'utilisateur, mais apparaitrait avec la mention "Message bloqué" au lieu du titre d'origine, comme il existe la mention "Message manquant".

2°) Signature des messages via un pseudo :
- But : Signature des messages avec un pseudo ou surnom différent de celui de sa clé public, éviter les usurpations d'identité, et filtrer un abonné indésirable.
- Solution : Je pense que ce nouveau forum devrait fonctionner comme un salon de chat public (par exemple le Chat Server).
- Les utilisateurs s'abonnent au forum comme l'on s'abonne à un salon de chat, en utilisant un pseudo, il faudra rajouter dans les options à l'identique de ce qui est possible pour les chats, la fonction "Surnom par défaut pour les salons de chat", qui s'appellerai de fait "Surnom par défaut pour les forums".
- Je ne sais pas comment fonctionne cette fonction de "Surnom par défaut pour les salons de chat", mais il doit y avoir j'image une fonction qui doit empêcher les usurpations d'identité en évitant que deux abonnés puissent choisir le même surnom ?
- Tout comme il est possible de le faire pour les chats publics, il faut pouvoir rajouter la fonction clic droit "Mute le participant" pour pouvoir filtrer les messages en provenance d'un abonné au forum considéré comme indésirable, donc cela implique que la liste des surnoms des abonnés aux forums soit accessible comme pour les salons de chat public.

3°) Droits à ou aux administrateur(s) d'un forum public de signaler qu'un message doit l'objet d'un avertissement :
- But : Je pense qu'il faut donner la possibilité à ou aux administrateur(s) d'un forum public de pouvoir signaler aux autres abonnés, qu'un message doit faire l'objet d'un avertissement, pour une raison simple, si le contenu de ce message ne respect pas la charte du forum.
- Je rappel qu'en aucun cas les messages ne doivent être censurés, mais il faut pouvoir prévenir les autres abonnés, et donner un droit de modération à ou aux administrateur(s) d'un forum public, lorsqu'ils le jugent nécessaire.
- Solution : Il faut pouvoir donner la possibilité au créateur du forum, donc à l'administrateur principal, de partager ces droits d'avertissement, tout comme l'on peut attribuer à ces amis le droit d'ajouter des messages sur une chaîne, en sélectionnant parmi ces amis avec la fonction "Partager les droits de la chaîne". Cette fonction aura de fait la mention, "Partager les droits d'avertissement du forum".
- Solution : Un administrateur doit pouvoir sélectionner un message qu'il considère comme contraire à l'étique de son forum, et faire un clic droit sur le message et choisir une fonction "Modérer ce message".
- Les conséquences pour l'ensemble des abonnés du forum serai qu'un icône, par exemple un triangle rouge avec un point d'exclamation, apparaisse au niveau du titre du message concerné, avec une info bulle "Avertissement de l'administrateur, le contenu du message est considéré comme contraire à l'étique du forum".

J'attends maintenant votre opinion sur ce projet de nouveau "forum public" et je lance parallèlement le débat à son sujet sur le forum "[F2F-Fr] - Forum Français", pour avoir l'avis des utilisateurs de la communauté française.

Merci à vous pour l'ensemble du travail que vous avez déjà effectuer sur ce logiciel, j'espère pouvoir discuter un jour sur un forum public.

Cdlt,
Sebmadinina
Sebmadinina

Re: Création d'un troisième type de forum

Postby Sebmadinina » Sun Jul 20, 2014 4:00 pm

Hello friendly developers,

Not being anglophone, I go proposed a French version and an automatically translated English version to you, therefore do not hold me rigour if the translated version is not in perfect English (if somebody can improve the translation I thank it in advance ;) ).

I do not know if you are connected to the French community, but this one coped since several months with attacks of trolls on the forums, whose impact starts seriously with this making feel negatively on the community. I cannot evaluate the starting number, but at least the general atmosphere it is strongly degraded.

I in call to you to find a technical solution which will make it possible to the users to be able to use RS while being able “to moderate” on their level the messages on the forums, without “to censure”. The difference is very important, the user must be able to filter all the messages which he regards as “undesirable”, but these messages must continue to circulate via the files hides.

the basic principle being that all can have access to the messages, but that each one is free to leave it visible or not the messages in the sons of let us discuss.

The second important point is the follow-up of the interlocutors in a discussion, on the standard forums (without authentifications) that is impossible, therefore here some lines of thinking which must be discussed which would make it possible to improve Retroshare.

For my part, I think that it is necessary to leave in the state the types of forums current, standard and with authentification, and to create a third type of forum based on what already goes very well the living room of chat and the transport. I propose the name of “public Forum”.

Specifications of the new “public Forum”:

1°) To allow each users to be able to notify the unwanted messages:
- Goal: To filter the unwanted messages.
- Solution: By moving them in a file “undesirable” as in an e-mail transport or by replacing the title of the message or the wire by a warning message “unwanted message”. It would be enough for the user to make a right click on the message and “To mark it like undesirable”, instead of the title of origin there will be the mention “Unwanted message”
- Solution: By removing them of the forum (they are not visible any more for the user but they continue to be sent to the other subscribers of the forum via the files hides). It would be enough for the user to make a right click on the message and to choose “not to more reveal”. It will not be in more visible fact in for the user, but appears with the mention “Message blocked” instead of the title of origin, as there exists the mention “Message missing”.

2°) Signature of the messages via a pseudonym:
- Goal: Signature of the messages with a pseudonym or nickname different from that of its key public, to avoid the usurpations of identity, and to filter an undesirable subscriber.
- Solution: I think that this new forum should function like a living room of public chat (for example the Server Chat).
- The users subscribe with the forum as one subscribes with a living room of chat, by using a pseudonym, it will be necessary to add in the options with identical of what is possible for the chats, the function “Nickname by default for the living rooms of chat”, which will be called in fact “Nickname by default for the forums”.
- Don't I know how does function this function of “Nickname by default for the living rooms of chat”, but does there have to be I image a function which must prevent the usurpations of identity by preventing that two subscribers can choose the same nickname?
- Just like it is possible to do it for the public chats, it is necessary to be able to add the function right click “Transfers the participant” to be able to filter the messages coming from an subscriber with the forum considered as undesirable, therefore that implies that the list of the nicknames of the subscribers to the forums is accessible as for the living rooms from public chat.

3°) Right with or the administrator (S) of a public forum to announce that a message owes the object of a warning:
- Goal: I think that it is necessary to give the possibility or to the administrator (S) of a public forum to be able to announce to the other subscribers, that a message must be the object of a warning, for a simple reason, if the contents of this message respect not the charter of the forum.
- I recall that to in no case the messages do not have to be censured, but it is necessary to be able to warn the other subscribers, and to give a right of moderation or to the administrator (S) of a public forum, when they consider it necessary.
- Solution: It is necessary to be able to give the possibility to the creator of the forum, therefore to the principal administrator, to share these rights of warning, just like one can allot to these friends the right to add messages on a chain, while selecting among these friends with the function “To share the rights of the chain”. This function will have in fact the mention, “To share the rights of warning of the forum”.
- Solution: An administrator must be able to select a message which he regards as opposite with skinny of his forum, and to make a right click on the message and to choose a function “To moderate this message”.
- The consequences for the whole of the subscribers of the forum will be that an icon, for example a red triangle with a point of exclamation, appears on the level of the title of the message concerned, with information bubble “Warning of the administrator, the contents of the message is regarded as opposite with skinny forum”.

I now expect your opinion on this project again “public forum” and I in parallel launch the debate about it on the forum “[F2F-Fr] - French Forum”, to have the opinion of the users of the French community.

Thank you with you for the unit for work whom you have already to carry out on this software, I hope to be able to discuss one day on a public forum.

Cdlt,
Sebmadinina
Sebmadinina

Re: Création d'un troisième type de forum

Postby cave » Wed Aug 06, 2014 6:54 am

Dear Sebmadinina,

Sorry to hear from you about a Troll problem.

In the last 12 months there was a nazi scum in the german posting to all german forums his stupid messages. The Most effective measure was to answer everytime just this .

PLONK

In Internet slang, a troll (/ˈtroʊl/, /ˈtrɒl/) is a person who sows discord on the Internet by starting arguments or upsetting people,[1] by posting inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community (such as a newsgroup, forum, chat room, or blog) with the deliberate intent of provoking readers into an emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.

PLONK = PLEASE LEAVE OUR NEWSGROUP KID

and in a different forum we had a problem with some tax-offender-something troll. This was solved by migrating to an authenticated forum.

Regarding your Point 2.
There is a GXS-ID thing in the pipeline. this should be available to sign forums with GXS-ID's similar like you described. This is planned for v0.6.

When v0.6 will be available as final version, only the Flying Spaghetti Monster Knows. I expect christmas 2012 or a few months later ;)

please repost your message to the authenticated RetroShare Forum additionally. Inside this webforum we will have only limited readers.

br cave
cave

Return to Feature Requests